H-Facility
Wat is facility management? Alles weten !

Alles over Facility Management

Facility Management brengt alle ondersteunende activiteiten samen die bijdragen aan de goede bedrijfsvoering, namelijk human resources management, financieel management en logistiek.

Principe van Facility Management

Facility management, ook wel algemene diensten genoemd, wordt ook gedefinieerd door alle acties die worden ondernomen om de goede bedrijfsvoering te bevorderen. Het kan worden gedelegeerd aan personeel of worden uitbesteed aan een externe consultant, In elk geval biedt Facility Management veel betere resultaten. Veel bedrijven besteden de taak liever uit en richten zich op hun core business. Facility Management optimaliseert
het personeel door taken samen te voegen.

De uitbesteding van Facility Management is bijzonder geschikt voor VSE’s of KMO’s die hun personeelsbestand niet willen vergroten. Postbeheer, gebouwonderhoud, veiligheidscontrole of schoonmaak, al deze taken zijn inbegrepen in deze algemene diensten.

Wat zijn de verschillende taken van Facility Management?

Een bedrijf kan meerdere taken tegelijkertijd uitbesteden, te beginnen met activiteiten die de beveiliging en installatie van de bedrijfsinfrastructuur waarborgen. We kunnen het voorbeeld noemen van het onderhoud van installaties zoals elektriciteit, verwarming, ventilatie en airconditioning (HVAC) installaties, veiligheidsuitrusting of zelfs liften. Gebouwonderhoud is ook onderdeel van Facility Management onder andere alles met betrekking tot constructie, coating, gebouwbeveiliging. Andere aspecten van Facility Management zijn het onderhoud van groen, de schoonmaakdienst, de beveiliging of zelfs de catering van het personeel.

Facility management kan ook van invloed zijn op logistieke gebieden zoals beheer van levering, opslag en aankomsten. Ook het vervoer van personeel, post, producten en servicevoertuigen vallen onder deze taken.

De Facility Manager in het kort

Concreet heeft de Facility Manager de functie om te zorgen voor een goed beheer van de algemene diensten van het bedrijf waarvoor hij werkt. De belangrijkste missies voor een facility manager zijn o.a. het zorgen voor een prettige werkomgeving voor de werknemers, zorgen dat de gezondheids- en veiligheidsnormen worden gerespecteerd,… . En tot slot zorgt het voor een evenwichtige verhouding tussen prijs en kwaliteit van de dienstverlening.

De Facility Manager moet veelzijdig zijn. Hij moet alle technieken beheersen voor het beheer van de werkomgeving, zoals onderhoud van gebouwen en onderhoud, internetbeveiliging. Het moet ook up-to-date zijn met betrekking tot het toezicht op de begroting van de onderneming. Dynamiek, denkvaardigheden, interpersoonlijke vaardigheden zijn de criteria die een persoon moet hebben om Facility Manager te worden.

bron : www.cgcenergie.ch

Vous aimerez aussi